پیتزا از کجا آمده؟ تاریخچه پیتزا

تاریخچه پیتزا را می توان به دوران باستان وصل کرد؛ همان زمان که فرهنگ‌های مختلف باستانی، نان را مسطح می کردند و روی آن را با قرار دادن مواد خوراکی، می پوشاندند. پیتزایی که در حال حاضر ما پخت و میل می کنیم، از اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم، در ناپل ایتالیا تهیه شد.

تاریخچه پیدایش پیتزا

غذاها یا فست فود هایی مانند پیتزا از زمان های بسیار دور تهیه می شده اند. باستان شناسان، نان پخته شده با قدمت ۷۰۰۰ سال را در ساردینیا یافته‌اند.

همچنین یافته هایشان حاکی از آن است که در آن زمان، مواد مختلفی برای ایجاد طعم به نان اضافه می شده‌ است. در یونان باستان نیز، نان‌ها را با روغن، گیاهان و پنیر می‌پوشاندند.

و اما اگر به ایران خودمان برگردیم؛ نوشته ها نشان می دهند که در قرن ششم قبل از میلاد، سربازان شاهنشاهی هخامنشی سپرشان را روی آتش می گذاشتند و بعد خمیری روی آن قرار می دادند و مواد غذایی مختلفی مانند خرما و پنیر را روی آن ‌ریختنه و می‌خوردند.

پیتزا از کجا آمده؟ تاریخچه پیتزا

تاریخچه طبخ پیتزا

مورخ رومی Marcus Porcius Cato که 300 سال پیش از میلاد می زیسته است، در کتاب خود اینگونه نوشته: “گردی پهنی از خمیر که با روغن زیتون، سبزی و عسل پوشیده شده و روی سنگ پخته می‌شود” این نوشته نشان دهنده این مطلب است که رومی ها چیزی شبیه پیتزا را طبخ می کردند و به آن علاقه‌ داشته اند.

بیشتر بخوانید : معرفی انواع پیتزاهای آمریکایی

همچنین با توجه به آن که روغن زیتون در روم بسیار معمول بوده، مشخص است که پیتزا را با فرهنگ غذایی خود سازگار کرده بودند.

و اما اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی در ناپولی، پیتزا به شکل مدرن، ابتدا در ظرف هایی طبخ می شد. در آن زمان طبخ پیتزا به این صورت بود که؛ نان با مواد تشکیل دهنده مانند سیر، نمک، گوشت، پنیر، ریحان پوشانده می‌شدند.

ادعاهای متناقضی راجع به این که گوجه فرنگی برای اولین بار در چه زمانی به پیتزا اضافه شد، وجود دارد. فروش پیتزا در غرفه‌هایی در هوای آزاد و در خارج از پیتزا فروشی‌ها شروع شد و تا حدود سال ۱۸۳۰ میلادی، این روش ادامه داشت؛ امروزه نیز برخی از پیتزا فروشی‌ها، این سنت قدیمی را زنده نگه داشته اند.

سفارش آنلاین پیتزای آمریکایی از بهترین فست فود های تهران، نوده فود.

توضیح کامل اصطلاح پیتزا

اصطلاح پیتزا (Pizza) برای اولین بار در قرن دهم میلادی به ‌زبان لاتین در دست نوشته‌ای در شهر گائتا، واقع در جنوب ایتالیا، به ثبت رسیده‌است. همان طور که گفتیم، پیتزای امروزی در ناپل اختراع شد و بعد از آن دستورالعمل تهیه اش، در کشورهای مختلفی با یک سری تغییرات مورد استفاده قرار گرفته است. پیتزا یکی از مشهورترین غذاهای دنیا به حساب می‌آید و به عنوان یک فست فود متداول و پرطرفدار، در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود.

پیتزا از کجا آمده؟ تاریخچه پیتزا

مارگاریتا به عنوان اولین پیتزا

یکی از افسانه ها اینگونه می گوید: سال ۱۸۸۹، زمانیکه که کاخ سلطنتی کاپودیمونته، از آشپز خود رافائل اسپوسیتو خواست تا به افتخار بازدید از ملکه مارگاریتا، پیتزایی درست کند؛ نمونه اولیه پیتزا یعنی پیتزا مارگریتا اختراع شد.

آن زمان، از میان سه نوع پیتزای تهیه شده توسط رافائل، ملکه پیتزایی که از سه رنگ پرچم ایتالیا یعنی، قرمز (گوجه)، سبز (ریحان)، سفید (موتزارلا) تهیه شده بود را شدیداً ترجیح داد. ظاهراً این نوع پیتزا پس از ملکه تحت عنوان «پیتزا مارگاریتا» نام‌گذاری شد.

تاریخچه پیتزا در آمریکا

ورود پیتزا به آمریکا توسط مهاجران ایتالیایی در اواخر قرن ۱۹ میلادی بوده، و ابتدا در مناطقی که مهاجران ایتالیایی در آمریکا در آن سکونت داشتند، پدیدار شده. اینگونه گفته شده که یک مهاجر ایتالیایی به نام جنارولمباردی مغازه کوچکی در محله ایتالیایی نشین نیویورک باز میکند و شاگردش آنتوتیو توتونوپرو شروع به پختن پیتزا و فروش آن در مغازه کرده است.

و بعد از آن این نوع پیتزا طرفداران خود را پیدا کرده تا جای که در سال ۱۹۰۵ میلادی، نخستین پیتزا فروشی آمریکا به نام پیتزا لومباردی، در نیویورک افتتاح می شود.

پیتزا از کجا آمده؟ تاریخچه پیتزا

تاریخچه پیتزا در ایران

در اوایل دهه ۱۳۴۰، در خیابان نوفل لوشاتو، اولین پیتزافروشی ایران افتتاح شد. این پیتزافروشی که، پیتزا داوود نام داشت، خیلی زود طرفدارهای زیادی پیدا کرد. به مرور زمان، پیتزافروشی‌های دیگری هم در شهرهای شمالی تهران راه‌اندازی شدند.

این غذای فرنگی و جذاب توانست به سرعت بین تمام مردم تهران  محبوبیت خود را پیدا کند، تا جای که ایرانی‌ها این غذای فست فودی را، در همه جای تهران و بعد از آن در شهرهای دیگر گسترش دادند. اکنون، پیتزا یکی از محبوب‌ترین غذاها در ایران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *